sobota, 15 września 2012

Tam, gdzie klify całują ocean - Lagos.

Lagos to jedno z miast, o którym słyszałyśmy wiele przed wyjazdem z Polski. Wspaniałe klify i piaszczyste plaże opisywane są we wszystkich przewodnikach i artykułach dotyczących południowej części Portugalii.
W niedzielny poranek około 10 wsiedliśmy do pociągu. Krajobraz widoczny z jego okien był urozmaicony. Pagórki znajdujące się w pobliżu torów kolejowych porastały gaje cytrusowe. Ciemna zieleń liści doskonale kontrastowała z rudym odcieniem gleby. W oddali majaczyły szczyty gór Serra de Monchique. Momentami kuszące owocami gaje ustępowały miejsca terenom bagiennym lub czarującym soczystą zielenią traw polom golfowym. Po pewnym czasie krajobraz zmienił się ponownie. Zniknęły drzewa. Pojawiły się zabudowania, a po południowej stronie torów drewniane mostki wznoszące się ponad trawiastymi formacjami roślinnymi. Później dowiedzieliśmy się, że prowadziły one na plażę. Po około 1,5 godziny od wyruszenia z Faro dostrzegliśmy widoczne w oddali klify. A więc dotarliśmy do Lagos. Dworzec kolejowy w mieście sąsiaduje z portem. Aby dotrzeć na Stare Miasto, a przede wszystkim obejrzeć klify należy przejść przez mostek. Minęliśmy zatokę portową pełną lśniących bielą jachtów i żaglówek.

Przed udaniem się w kierunku klifów postanowiliśmy w jednej z tamtejszych restauracji zjeść drugie śniadanie. Oferta była bardzo bogata. Restauracyjne ogródki zajmują mnóstwo miejsca na wąskich uliczkach Lagos. Kanapki, zimne napoje i mogliśmy ruszać w drogę.
Nieśpiesznym krokiem udaliśmy się w stronę położonych u podnóża klifów plaż. Pierwszą mijaną plażą jest Praia do Pinhão. Jednak my postanowiliśmy na początku odwiedzić Praia d’ Ana. Aby do niej dotrzeć, spacerowaliśmy szczytami klifów. Ścieżki przy opadających stromo zboczach, nie są komfortowymi szlakami wędrówki dla osób bojących się wysokości. Gdy dotarliśmy do krawędzi klifu, u stóp ukazał się przepiękny widok. Klify w kolorze ochry tworzą cudowną kompozycje wraz ze złotym piaskiem. Praia d’Ana uważana jest przez autorów przewodników za najpiękniejszą w Algarve. Urzeczone pięknem miejsca robimy setki zdjęć. Następnie odwiedzamy mniejszą i mniej zatłoczoną Praia do Pinhão.
Słowa są zbyt małe by opisać niezwykłą urodę klifów w Lagos, dlatego dołączamy solidną porcję fotografii.